تاریخچه پیدایش پلی اتیلن

تاریخچه پیدایش پلی اتیلن

تعریف پلی اتیلن
پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از ساده ترین و ارزانترین پلیمرها است .پلی اتیلن جامدی مومی و غیر فعال است .این ماده از پلیمریزاسیون اتیلن بدست می آید و بطور خلاصه به صورت PE نشان داده می شود.تهیه شده توسط  تیم تولید محتوای تاسیسات سناتور نماینده رسمی مخازن سه لایه رادمان پلاست در تهران(شادآباد)

تاریخچه تولید پلی اتیلن
پلی اتیلن اولین بار بطور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی “Hans Von Pechmanv”  سنتز شد. او در سال 1989 هنگام حرارت دادن دی آزومتان، ترکیبی مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که بعد ها پلی اتیلن نام گرفت. اولین سنتز صنعتی پلی اتیلن بطور تصادفی توسط”ازیک ناوست”و”رینولرگیسون” از شیمیدان های معروف در سال 1933 کشف شد. این دو دانشمند با حرارت دادن مخلوط اتیلن و بنزالدئید در فشار بالا، ماده های موم مانند بدست آوردند. علت این واکنش وجود ناخالصی های  اکسیژن دار در دستگاه های مورد استفاده بود که به عنوان ماده آغازگر پلیمریزاسیون عمل کرده بود. در سال 1935 “مایکل پرین” یکی دیگر از دانشمندها این روش را توسعه داد و تحت فشار بالا پلی اتیلن را سنتز کرد که این روش اساسی برای تولید صنعتی LDPE در سال 1939 شد.

 

انواع پلی اتیلن
طبقه بندی پلی اتیلن ها بر اساس دانسیته¬ی آنها صورت میگیرد که در مقدار دانسیته اندازه زنجیر پلیمری و نوع تعداد شاخه های موجود در زنجیر دخالت دارد.

HDPE (پلی اتیلن با دانسیته بالا)
این پلی اتیلن دارای استحکام کششی بیشتر نسبت به بقیه پلی اتیلن ها است.
LDPE (پلی ایتلن با دانسیته پایین)
این پلی اتیلن دارای استحکام کششی کمی است .از دیگر خصوصیات این پلیمر، انعطافپذیری و امکان تجزیه بوسیله میکرو ارگانیسمها است.
LLDPE (خطی با دانسیته پایین)
این پلی اتیلن یک پلیمر خطی با تعدادی شاخه های کوتاه است و معمولا از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن های بلند زنجیر ایجاد میشود.

 

MDPE
پلی اتیلن با دانسیته متوسط است.

کاربرد MDPE
پلی اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد. از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه های پلاستیکی استفاده می شود، HDPE در تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد. در تولید لوله و اتصالات لوله کشی معمولاً از MDPE LL استفاده می کنند.
LLDPE بدلیل بالا بودن میزان انعطاف پذیری در تهیه انواع وسایل پلاستیکی انعطاف پذیر مانند لوله هایی با قابلیت خم شدن کاربرد دارد. اخیراً پژوهش های فراوانی در تولید پلی اتیلن هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن ها در اصل HDPE با تعدادی شاخه های جانبی هستند. این پلی اتیلن ها ترکیبی، استحکام HDPE  و انعطاف پذیری LDPE را دارند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *